בשבחי הלגו, אך גם הקוביות הפשוטות

אנחנו בפרק פיתוח וטיפוח יצירתיות. לא אכנס כרגע להסברים מדוע זה חשוב. נצא מההנחה שזה חשוב. מאד.

יש מי שמגדירים יצירתיות – שימוש הדברים קיימים כדי ליצור דברים חדשים. זאת הגדרה יפה. אז איך נעזרים בה כדי לפתח יצירתיות?

אחת הדרכים לפתח ולטפח יצירתיות היא, אם כך, לעודד את ילדכם ליצור דברים חדשים, שלא היו קיימים. למשל – לבנות. בתים, מגדלים, כלי רכב, ארמונות, מתקנים שונים. דברים ח ד ש י ם. לא על פי תרשים הוראות, לא על פי הנחיותיכם, אלא "מהראש". מהפנטזיה האישית שלו. מגדלים משונים, בתים "חדשניים", כלי רכב מהחלל וכד'.

מהם אבני הבניין? נחפש את אבני הבניין שאין בהם אילוצים. קוביות. סתם קוביות. אני אישית מעדיף קוביות עץ. תיבה, גליל, חרוט וכד'. מן הסתם בצבעים שונים. קוביות כאלה מאפשרות לילדכם לפנטז ככל שהוא רוצה. הבעייה – הקוביות האלה אינן מאפשרות מבנים מורכבים. אי אפשר לנייד אותם.

לכן יש לגו. משחק נהדר, אבל – אם ביצירתיות אנו עוסקים, אני ממליץ על קוביות לגו בסיסיות. יש אלפי צעצועי לגו נהדרים הנרכשים בתוך קופסה, ומיועדים לבנות מטוס – משאית – טרקטור – ועוד ועוד. קופסאות אלה מכילות כלים המיועדים מראש לתוצר המצופה – גלגלים לטרקטור, כנפיים למטוס וכו'. זה טוב. משעשע, מפתח מוטוריקה עדינה. הבנת הוראות כתובות או מצויירות. מטפח (בד"כ) דבקות במטרה ועוד. אבל – אין כאן יותר מדי יצירתיות. ככל שהמרחק בין אבני הבניין לתוצר המבוקש קורב יותר, כך היצירתיות פוחתת.

מה מידת המעורבות שלכם?
בעצם ההשתתפות במשחק. בעידוד, בהצעות להשתמש גם בקובייה הזאת ואולי גם בקוביה ההיא. באמירות כגון:" אולי כדאי להתקין למטוס גם כנף נוספת?" וכד'. פה ושם בסיוע פיזי לפרק או לחבר קוביה זאת או אחרת. וכמובן – בהקשה לסיפור של "החללית", בהשתתפות בו. אתם יכולים לבנות את החללית של "הרעים", ועוד. כל עוד לא תכתיבו איך לבנות מה, וכל עוד לא תבצעו את ההרכבה עבור ילדכם, הכל בסדר.

בדוגמה – החללית. מאבני לגו בסיסיות בלבד.

תגובות