הדברים הסמויים מהעין, או: זה סימן ש…

בסביבתנו הקרובה והרחוקה יש דברים משמעותיים ורלוונטים שאינם גלויים לעין, אך הם חלק מחיינו העכשוויים. הכנת ילדכם לחיים מחייבת אתכם ללמד אותו לאתר את הדברים הנסתרים, להכיר אותם, להבין אותם ולהגיב אליהם באופן המיטבי.

הדוגמה הכי ברורה – רעש של מכונית או צפירת מכונית מעידים על מכונית מתקרבת, עוד בטרם רואים אותה. טריוויאלי? ממש לא לילד בן שלוש. דוגמה ברורה נוספת – הברק הנראה אחרי ששומעים רעם, העקבות בחול של הכלב או המכונית או האופניים שעברו כאן וכד'.

שני סיפורים קצרים ממחישים:

ילד בן שנתיים וחצי חוזר עם אביו מהגן. ליד הבית חונות שתי מכוניות המשפחה. הילד אומר לאביו: "אמא הלכה לעבודה ברגל". אכן האם עובדת בבית הספר הקרוב – מרחק הליכה ברגל. הילד שם לב לעובדה שליד הבית חנו שתי המכוניות, וגם נתן פירוש, שהיה נכון. 

דוגמה  נוספת – ילד בן שלוש וחצי מטייל עם הוריו ביום חורפי באזור חקלאי. השיחה נסבה על תעלת מי גשמים שנוצרה כתוצאה מזרימת המים. הילד מצביע  לכיוון מורד התעלה ואומר : "סימן שהנחל שם". ואכן זה כך. המשמעות של תעלת מי גשמים במורד היא רק אחת – הנחל המנקז את המים נמצא באזור הנמוך יותר, כפי שהילד אמר.

היכולת להבין את הסימנים האלה אינה מולדת. היא נלמדת.

חלק משמעותי מטיפוח היכולות הקוגניטיביות של ילדכם חייב (לדעתי) להיות מוקדש לטיפוח האוריינות החזותית והקולית. המודעות לסביבה, ההבחנה בדברים, הקישור בין הדברים הנראים לבין מה שנובע מהם וקשור אליהם.  הסקת המסקנות מהדברים הנראים והנשמעים.

על כל אלה דברו עם ילדכם. הסבו את תשומת לבו. עוררו בו סקרנות. התיווך שלכם הוא הכרחי. אלה דברים שילדכם לא ילמד בעצמו, ואם ילמד הלימוד יהיה חלקי, לעתים לקוי ולא שלם, ולעתים שגוי.

העיסוק בדברים הנסתרים מביא אותנו לתחום הרחב של הבנת  יחסי סיבה – תוצאה. על כך בפוסט  נפרד.

שמואליק

 

& ובהקשר הזה, אני ממליץ המלצה חמה על ספרו של  איטלו קלווינו "הערים הסמויות מעין". ספר מרתק, שעיקרו הוא הנסתר הרב מהנגלה….  זה לא ספר לילדים, אבל לכם ההורים חובבי הספרות – ספר מעולה.

תגובות