לפרק להם ת'צורה…

בעולמנו רב הנסתר על הנגלה. כמעט כל הדברים הסובבים אותנו מסתירים בתוכם מנגנונים, רכיבים, פעילות המבוססת על חוקי הפיזיקה, והרבה מאד ביטויים לרעיונות "מדליקים" של ממציאים ויצרנים. 

הדרך הטובה לגלות את העולם הנסתר היא …לפרק את הדברים.

הפירוק של הדברים הוא תהליך אנליטי, שבו הילד מנסה להבין מה יש שם, בתוך הקרביים של החפץ שהוא מחזיק. הורה שמעודד את הילד לפרק דברים שלמים מלמד אותו שכמעט תמיד יש משהו שם בפנים, משהו שאינו גלוי ואינו נראה במבט ראשון. יש רבדים נוספים כמעט לכל דבר. יש מה לגלות. כך תעוררו ותפתחו את הסקרנות הטבעית של ילדכם לגבי העולם.

האובייקטים הראשונים לפירוק הם הצעצועים.

כבר בגיל 10 חודשים אפשר להתבונן בצעצועים מזווית חדשה – למשל להפוך את המכונית ולראות "מה יש למטה". בהמשך אפשר פשוט לפרק – להוריד גלגל או כמה גלגלים, לפרק את הקפיץ או את המכסה. אם יש צורך בכלים, אפשר (ורצוי, אך בזהירות) להיעזר במברג, מספריים או בפלייר. רצוי עוד יותר להיעזר בכלים מאולתרים – סרגל, מזלג, חוד של עיפרון וכד'. ב ז ה י ר ו ת !

היעדים לפירוק הם לא רק צעצועים – מחשבון, מקלדת, טלפון, מחדד עפרונות. למעשה, כל חפץ ביתי שאתם מוכנים להקריבו על מזבח החקר והלמידה.

אבל – לא פחות אפקטיבי, ואולי אפילו יותר – בקשו מילדכם לעזור לכם בתיקונים בבית,  הכוללים פירוק והרכבה של דברים אמיתיים– ניאגרה, צנרת סתומה במקלחת, החלפת צילינדר בדלת וכד' – כאן אתם מרוויחים תועלת נוספת – חיזוק הדימוי העצמי וההערכה העצמית. ילדכם לוקח חלק בעבודה של "גדולים".  אם תתנו לו מטלות אמיתיות – למשל להגיש לכם כלי עבודה, לפתוח ברגים  וגם לסגור אותם וכד' – זאת העצמה אמיתית. והכי חשוב – תתייעצו איתו במהלך העבודה.

מה התועלות בכל אלה?

@ טיפוח גישה טובה, נטולת עכבות וחששות, לטכנולוגיה,

@ פיתוח מוטוריקה, עדינה ופחות עדינה,

@ עידוד  גישה מקורית ויציאה ממסגרות – פירוק צעצועים ופירוק דברים בכלל,

@ עידוד לתעוזה – לקחת דבר שלם, ואולי גם פועל, ולפרק אותו, בהנחה שנצליח        להרכיב ולהפעיל,

@ חיזוק חיובי והבעה של אימון מצדכם,

@ סיפוק הסקרנות ועירור עוד סקרנות!

כמובן שמילת המפתח היא "ביחד". לבחור יחד את החפץ שנפרק ואת הכלים הדרושים לכך, לדבר על החומרים השונים והחלקים השונים שמהם עשויים החפצים. להבין יחד מה תפקידם ולהגיע ביחד להחלטות מה עושים ואיך עושים.

 

                                                                                                        שמואליק

תגובות