מהו בומרנג?

מהו בומרנג? מה שמות שלוש האניות של קולומבוס (במסע הראשון)? מי נלחם בטחנות רוח?    שלוש שאלות העוסקות, לכאורה, בדברים שממש אינם חשובים. מה זה משנה? למי אכפת? קולומבוס גילה את אמריקה. זה ידע חשוב. אבל מי צריך בכלל להכיר את שמות שלוש האניות שלו?                               אכן, אפשר לצלוח את החיים באושר גם בלי לדעת את שמות האניות של קולומבוס. אבל זאת דוגמה לידע  כללי שלדעתי הוא חשוב מאד.

מהו ידע כללי?

ידע כללי הוא ידע על העולם, שלכאורה אינו מעשי כאן ועכשיו. אין לו שימוש. הוא לא בהכרח חלק מתוכנית הלימודים. הוא "לא מועיל". אפשר להסתדר בלעדיו. הוא "לא חשוב".

לדעתי זה ידע מאד חשוב. מאד מעשי. מאד רלוונטי. זה המפתח ללמידה טובה. זה המפתח לזיכרון טוב.

אסביר את זה בצורה פשוטה. אולי אפילו פשטנית. אבל נכונה "בגדול":

כל הידע שבמוחנו קשור בינו לבין עצמו בקשרים הדדיים. מליארדי קשרים  מאפשרים לידע הזה להיות שם. שמור לטווח ארוך. זמין במידה רבה – כלומר אפשר לשלוף אותו מהזיכרון. כל פיסת מידע חדשה הנלמדת על ידנו חייבת להיקשר אל פיסת מידע שכבר קיימת במוח. ההתקשרות הזאת תהיה למידע קיים שהוא קרוב / קשור / אסוציאטיבי לידע החדש. אחרת אין לידע החדש קיום, למעט מספר שניות קטנטן בחלק במוח המכונה "זיכרון לטווח קצר".

ככל שיהיה לנו במוח יותר מידע מגוון השמור לאורך זמן, כך מידע חדש ימצא ביתר קלות אל מה להתקשר. במה להיאחז כדי "לשרוד" במוח ולהיות זמין. אל מה להתקשר כדי לקבל משמעות מלאה. אלה השלבים של הבנה – למידה – זכירה. לכן עלינו להשתדל ולמלא את מוחנו בפרטי מידע רבים ככל האפשר. משמעותיים. מגוונים.

שמעתי יותר מפעם את הטענה (הבלתי מבוססת) "לא לדחוס את המוח. לא להעמיס דברים מיותרים". טוב. אז גם אם נלמד 24 שעות ביממה במשך כל ימי חיינו, לא נצליח למלא את כל "המקום" שיש במוח למידע. מאה מליארד  תאי המוח, וטריליוני הקישורים ביניהם, מאפשרים לנו לאגור ידע שבאופן מעשי הוא "בלתי מוגבל" (גם אם מבחינה מתמטית יש לו גבול).

איני ממליץ לדחוס את כל מספרי ספר הטלפונים (פעם היה דבר כזה). אני ממליץ לפתח אצל ילדיכם סקרנות ורצון כן לידע משמעותי. מושגים היסטוריים – גיאוגרפיים – תרבותיים – חברתיים – כלכליים – מדעיים – טכנולוגיים וכד', מהווים חומר גלם נהדר כדי ליצור תשתית ידע כללי, שתאפשר למידה מתמדת וזכירה טובה.

ועוד היבט חשוב – ידע כללי מאפשר שפה גבוהה ותקשורת בין אישית ברמה גבוהה (ולא רק "כזה" וכאילו") – היכולת שלי לומר (ולהבין) ביטויים כגון  "אל תהיה דון קישוט" או "אל תילחם בטחנות רוח" מבוססת על ידע כללי. כך גם "קשר גורדי", "עבודה סיזיפית",  "זה חזר אלי כמו בומרנג", "חצה את הרוביקון" ועוד אלפים.

איך עושים את זה?

תעודדו סקרנות. תענו לשאלות ילדיכם. לכו איתם את כל הדרך הארוכה של "למה זה ככה" – תשובתכם, ואז – "אז למה זה.." וכו'. תספרו על דברים. תסבו תשומת לב לדברים  – צמחים / בעלי חיים / מטוס בשמים / ענן שדומה ל… / כוכבים בלילה / מכונה מיוחדת לניקוי רחובות / ….

עודדו אותם לקרוא ספרים. אם תתחילו להקריא ספרים כשילדכם בגיל  מאד צעיר (חצי שנה, וגם לפני), ותמשיכו בעקביות, תגלו שאולי עידן הספרים לא לגמרי עבר מן הארץ, ועוד יש תוחלת גם לספרים כתובים. ותועלת וודאי שיש.

יש אלפי סרטים שיש בהם הרבה ידע כללי. מעניינים. רצוי את חלקם לתווך לילדים. לצפות ביחד. להסביר. וכמובן משחקים המספקים הרבה ידע – לוטו חיות / לוטו כלי תחבורה / לוטו מטוסים /  או פאזלים של  תחומי יידע שונים – ארצות / דגלים / חיות / וכו'. חידוני טריווייה, וכו' – אינספור.

מהם המושגים שאמורים לבנות את הידע הכללי שלנו?

קשה להגדיר את איכותם וכמותם.  ניתן לומר, שמאות רבות (ובהמשך – אלפים וגם יותר) של מושגים, בתמהיל סביר של אישים, מקומות, אירועים, תהליכים, תאריכים, ביטויים ומטבעות לשון –  אלה הם המרכיבים של "ידע כללי".

מי, אם כך, יכול להגדיר את רשימת המושגים האלה?

לפלוני המושגים ABC הם החשובים, וראויים להיכלל ברשימת  מושגי ידע כללי. לאלמוני, דווקא XYZ הם הראויים. להערכתי יקשה למצוא הסכמה גורפת, גם בקהילה הומוגנית, לכל מושגי הידע הכללי.

לפיכך התשובה היא שההחלטה שרירותית. ההחלטה היא של המחליט. הורה או מורה. כל אחד יכול להחליט מהם המושגים הראויים, כיוון שאין דרך אחרת להחליט מי מחליט.

דוגמאות

אני ממליץ לכלול מושגים שהם נכסי צאן ברזל בתרבות המערבית, שאנחנו חלק ממנה. מקומות, אנשים, יצירות אמנות ויצירות טכנולוגיה, אירועים, גיבורי תרבות וכד'. דוגמאות אקראיות מתוך הרשימה בת אלף המושגים שלי – אדיסון, גו'ן לנון, בטהובן, המפלצת מאגם נס, דורותי (הקוסם מארץ עוץ), פסל החירות, הצוללת נאוטילוס, תעלת פנמה, האחים רייט, לואי ארמסטרונג, מרטין לותר קינג, סיזיפוס,  צ'רצ'יל, בומרנג, איגלו, ליאונרדו דה וינצ'י, פיקאסו, גרניקה, מעבורת החלל "דיסקוברי", ניל ארמסטרונג, כוכב הצפון, טור דה פרנס, איינשטיין, אוורסט, גוליבר, איי הפסחא, ועוד ועוד.

סיכום

כל המרבה במושגי ידע כללי, הרי זה משובח.

                                                                                    שמואליק

תגובות